Januari - De tijd van goede voornemens

4 januari 2016 – Noemi
vuurwerk

Gelukkig nieuwjaar! We zitten eindelijk in het nieuwe jaar, de lente en zomer komen in zicht, de bloemen en zon komen weer tevoorschijn en wij gaan ook ons leven beteren.

Iedereen heeft goede voornemens, maar heel veel houden zich er niet aan, zoals ik. Elk jaar bedenk ik weer een stel goede voornemens en elk jaar houd ik me er niet aan. Dat is natuurlijk niet hoe het zou moeten werken. Toch heb ik ook dit jaar opnieuw een paar goede voornemens. Het is tenslotte een goed hulpmiddel om je aan afspraken van jezelf te houden. Het zijn er niet veel, maar ze zijn sterk van gedachte en goed voor mijn geest lichaam en portemonnee.

1. Sporten

Sporten is iets wat ik al mijn hele leven doe. Ik heb op ballet, jazz, musical en streetdance gezeten. Op 16 jarige leeftijd heb ik een abonnement bij de sportschool genomen, maar ik denk dat ik meer heb betaald dan dat ik erheen ben gegaan. Dit jaar doen we het dus even helemaal anders. Twee tot drie keer in de week naar de sportschool is niet alleen heerlijk ontspannen voor jezelf, maar je lichaam reinigt zich ook en je krijgt er een mooi figuur van, dus waarom zou je het niet vol houden?

2. Geld uitgeven aan kleding die je ook daadwerkelijk draagt

Dit probleem kent iedere vrouw: Je gaat een dagje shoppen en komt met tien volle tassen thuis. Het waren goede “koopjes”, maar niet elk kledingstuk zit even lekker en/of mooi. Door stil te staan bij wat je koopt, en je niet alleen te laten verleiden door de rode sale stickers, zul jij zometeen een kast hebben die misschien wat minder vol zit, maar wel gevuld is met draagbare en goed te combineren kledingstukken.

sporten nike

Leuk die goede voornemens, maar hoe houd ik me eraan?

1. Realistisch zijn
Wees realistisch en maak voornemens die passen bij jouw levensstijl. Maak bijvoorbeeld niet een schema bij de sportschool voor vijf dagen sporten, terwijl je eigenlijk doordeweeks maar twee dagen tijd hebt. Je zult het dan veel eerder opgeven, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

2. Meetbare voornemens
Maak meetbare voornemens. Stel bijvoorbeeld vast hoeveel kilo je af wilt vallen, of hoeveel gewicht je wilt kunnen tillen na 12 weken. Hierdoor heb je een doel en wanneer je dat doel behaalt, kun je trots zijn op jezelf.

3. Schrijf je voornemens op
Schrijf jouw voornemens op, in je agenda, je telefoon, of bijvoorbeeld op post-its op je spiegel. Zo vergeet je je voornemens niet en herinner je jezelf aan je doel.

4. Iets voor jezelf kopen
Als je een doel hebt behaald kun je een cadeautje voor jezelf kopen. Dit is een manier om jezelf te pushen je voornemens door te zetten en ze te behalen. Kies iets wat je graag wilt hebben, maar niet zomaar voor jezelf zou kopen.

Dit waren mijn goede voornemens en tips. Ik hoop dat ik jullie geïnspireerd heb om ook goede voornemens te maken… en je er natuurlijk aan te houden!

goede voornemen lijst